Uitvoering voor het lichaam

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Er zijn hier veel techniekvormen van. We behandelen een techniekvorm voor langzame doortikballen (J-stoke) en een voor snelle, harde aanvallen (Sprawl). De meeste trainers beginnen met het leren van de pancake. Ons mening (dit is puur een advies) is dat de pancake niet als eerste aangeleerd moet worden, maar juist het als laatste. Dat heeft ermee te maken dat de pancake een nood beweging is en niet een techniek die meerdere keren gebruikt wordt in de wedstrijd. Een ander reden is dat de controle over de bal erg laag is bij een pancake, en in de meeste gevallen is dit op te lossen door een J-stroke of andere techniekvormen.

Stapsgewijze uitvoering

  1. Uitgangspositie
    1. De uitgangspositie is hetzelfde als bij een normale verdedigingspass. Je weet immers nog niet wat de aanvaller gaat doen, zorg er in ieder geval er altijd voor dat de evenwichtspunt (de navel) zo laag mogelijk is).
  2. Verplaatsing
    1. Als het een doortikbal is, dan kan de verdediger kiezen voor een J-stroke. Hierbij is geen verplaatsing nodig. Het enige wat de speler doet is zichzelf voorover laten vallen in de richting van de bal.
    2. Bij een aanval kan de speler de techniek Sprawl Ook hierbij is er geen verplaatsing nodig (deze is zelfs niet mogelijk) en ook hier moet de speler onder de bal komen.
  3. Balcontact
    1. Bij de Sprawl speel je de bal als je in de lucht bent. Beide armen komen onder de bal, zodat de nodige backspin gecreëerd wordt. De bal wordt geraakt in het midden tussen de pols en elleboog.
    2. Bij de J-stroke speel je de bal als je op de grond ligt (kan ook niet anders bij een langzame doortikbal). De bal wordt grotendeels gespeeld op de handen/polsen.
  4. Vervolgactie
    1. Bij de J-stroke kan de speler door middel van een rol zo snel mogelijk weer opstaan om naar de volgende uitgangspositie te gaan.
    2. Bij de Sprawl wordt het lichaam eerst met de armen opgevangen en dan met de armen. De armen maken vervolgens een beweging naar voren en door middel van een snelle rol kan de speler weer door naar de volgende uitgangspositie.